دانستنی های جالب علمی , تکنولوژی روز
با سایت دانستنی ها لذت داشتن اطلاعات روز دنیا و تکنولوژِی را تجربه کنید

فراموش کردند خاطرات بد

فیلم مشهوری به نام درخشش ابدی یک ذهن پاک وجود دارد که در آن با دستگاهی خاطرات ناخوشایند را از ذهن مردم پاک می کنند.

 
حالا گروهی از محققان دانشگاه MIT یک ژن به نام Tet1 را یافته اند که در فراموشی خاطرات بد، نقش ایفا می کند و می گویند با افزایش فعالیت این ژن، می توان کاری کرد که خاطرات بد با سرعت بیشتری از ذهن ما فراموش گردند.
 
اگر در مسیر مدرسه با یکی از همکلاسی هایتان دعوا کنید، احتمالا نسبت به مکانی که در آن دعوا رخ داده احساس ترس پیدا می کنید. این ترس بعدا هنگام ملاقات آن فرد نیز تکرار خواهد شد و حتی اگر آن شخص از آن شهر نیز برود، باز هم هنگام مراجعه به مکان درگیری احساس ناخوشایندی را تجربه خواهید کرد.
 
در علم پزشکی به چنین واکنشی «استرس پس از سانحه » می گویند. محققان متوجه شدن که میزان ابراز این ژن با میزان فراموشی حوادث رابطه دارد. و در صورتی که بتوان میزان بروز این ژن را بالا برد، یک راه درمان جدید برای استرس پس از سانحه به وجود آمده است.
 
البته در واقع خاطرات ما از حافظه مان پاک نمی شوند. مدیر مرکز تحقیقات یادگیری و حافظه ام آی تی می گوید که بخش قدیمی حافظه به ما می گوید که این مکان خطرناک است و حافظه جدید یادآوری می کند که اینجا امن است. در این حالت دو انتخاب در حافظه وجود دارد که با یکدیگر رقابت می کنند.
 
افزایش میزان ابراز ژن Tet1 کمک می کند که راحت تر انتخاب کنیم که کدام حافظه را به یاد بیاوریم و کدام یک را مسدود کرده و در لایه های عمیق ذهن مان دفن نماییم. 
 
البته فعلا تا تبدیل شدن نتیجه این تحقیقات به یک راه حل عملی و دارویی چند سالی فاصله است. اما انگار به زودی فراموش کردن مشکلات هم کار چندان سختی نخواهد بود.



ارسال توسط شایان

 

تاکسیبخش خدمات عمومی ژاپن هنگامی که پای خدمات به مشتریان به میان می آید، برای دقت بالا و جزئیات فراوانش زبانزد خاص و عام است. و البته این کشور چنان امن است که چندان غیرمعمول نیست شما کیف تان را گم کرده و پس از چند روز آن را دست نخورده پس بگیرید.

 
اگر چه تعداد وسایلی که توسط مسافران حواس پرت در تاکسی های توکیو جا می ماند، بسیار زیاد است. تا به جایی که شرکت تاکسی رانی این شهر تصمیم گرفته تا راه حلی فنی و تکنیکی برای این مشکل پیدا کند.
 
لذا آنها با همکاری یک شرکت مشاوره تکنولوژی محلی سیستمی را ابداع کرده اند که هنگام جا ماندن وسایل مسافران به راننده اخطار می دهد. این سیستم شامل ۴ دوربین است: یکی زیر صندلی راننده، یکی زیر صندلی سرنشبن جلو، یکی در سقف تاکسی و چهارمی هم در صندوق عقب اتومبیل.
 
کارکرد سیستم به این شکل است که تصاویر محیط داخلی تاکسی و صندوق عقب را قبل و بعد از سوار شدن مسافر با یکدیگر مقایسه می کند و اگر هنگامی مسافر تاکسی را ترک می کند، چیزی به تصویر اضافه شده باشد (کیف پول، موبایل یا...) سریعا با اخطار صوتی راننده و مسافر را آگاه می کند تا صندلی ها و زیر آنها را چک کرده و وسایل جا مانده را پیدا کنند.
 
و از آنجایی که ممکن است برخی مسافران با نصب سیستم جدید، نگران حریم خصوصی شان باشند، شرکت تاکسیرانی اطمینان داده که در تصاویر گرفته شده چهره اشخاص اصلا قابل تشخیص نیست. و همچنین در تاکسی های مجهز به این سیستم، برچسب اخطاری هم نصب خواهد شد. این شرکت قصد دارد تمام ۳۱۰۰ تاکسی خود را به سیستم محافظتی جدید مجهز نماید. هزینه تجهیز هر تاکسی تقریبا ۵۰۰ دلار برآورد می شود. 



ارسال توسط شایان

اینترنت

 

بسیاری از ما این روزها همچون اکسیژن به اینترنت احتیاج داریم و بدون دسترسی به این تکنولوژی نمی توانیم زندگی را سپری کنیم. جالب اینکه در ایران با وجود قیمت بالای اینترنت و سرعت پایین آن، کاربران اینچنین دچار وابستگی شده اند و احتمالا در دیگر نقاط دنیا میزان نفوذ و وابستگی اینترنت، رقم بسیار بیشتری را در بر خواهد داشت. 

اما جالب تر اینکه در آمریکا، به عنوان کشوری که از آن به عنوان مهد تکنولوژی یاد می شود، بالغ بر ۲۰ درصد از افراد بزرگسال به هیچ وجه از اینترنت استفاده نمی کنند. طبق آماری که مقامات رسمی دولت اوباما و متخصصین سیاست گذاری منتشر کرده اند، حدود ۶۰ میلیون آمریکایی به اینترنت متصل نیستند. کارشناسان دلایل این اتفاق را هزینه های دسترسی به اینترنت، کمبود دانش کامپیوتر و ... می دانند و معتقدند که چنین رقم بالایی می تواند منجر به نابرابری های اقتصادی شود.

این روز ها در پی هر گزینه ای که به صورت آنلاین عرضه می شود، موقعیت آفلاین آن از اجتماع حذف می شود. برای مثال دیگر کمتر شرکتی پیدا می شود که رزومه افراد مایل به همکاری را به صورت آفلاین دریافت کند؛ همچین موضوعی به همراه صد ها مورد مشابه دیگر، می تواند باعث گوشه گیر شدن افرادی شود که به اینترنت دسترسی ندارند و نمی دانند که چگونه باید از آن استفاده کرد.

دولت امریکا تاکنون میلیون ها دلار را جهت آشنایی افراد با عصر دیجیتال سرمایه گذاری کرده، اما هنوز هم بسیاری از آنها آفلاین باقی مانده و از سایر دنیا جدا افتاده اند. اکثر جوان های ۱۸ سال به بالا به اینترنت متصل هستند، اما در میان افراد ۶۵ سال به بالا، تنها نیمی از آنها از اینترنت استفاده می کنند. بسیاری از این بزرگسالان علاقه ای به آنلاین شدن نشان نمی دهند و معقدند که با این کار چیز خاصی را از دست نمی دهند. کمترین میزان استفاده از اینترنت در آمریکا متعلق به ایالت های میسی سیپی جنوبی، آلاباما و آرکانزاس است.

به نظر شما در ایران چند میلیون نفر هنوز با اینترنت آشنایی ندارند و چند درصد از افراد با استفاده از این تکنولوژی خود را به سایر جهان متصل می کنند؟ اینترنت خیز ترین استان ایران را کدام یک می دانید؟

 




ارسال توسط شایان

هنر نقاشی روی دست

هنر نقاشی روی دست یکمی از کار های زیبای نقاشی است اگر می خواهید این هنر را ببینید این فایل پاورپونت را دانلود کنید

 

 

 

 

هنر نقاشی روی دست

 

دانلود




ارسال توسط شایان

اگر پس از دانلود از این تحقیق راضی بودید ما را در گوگل محبوب کنید 

 موضوع تحقیق : زلزله وعواقب آن 

در تحقیق به عواقب و خسارات زلزله می پردازیم 

دارای فهرست ، منابع تهیه و...

دانلود




ارسال توسط شایان