هزینه طراحی تازه وب‌سایت CNN: عدد باورنکردنی ۱۵ میلیون دلار!
دانستنی های جالب علمی , تکنولوژی روز
با سایت دانستنی ها لذت داشتن اطلاعات روز دنیا و تکنولوژِی را تجربه کنید

هزینه طراحی تازه وب‌سایت CNN: عدد باورنکردنی ۱۵ میلیون دلار!

شخصا سررشته‌ای از طراحی وب ندارم، اما مثل کسی که بازیکن فوتبال نیست، اما از «تیکی تاکا» لذت می‌برد، همیشه هنگام وب‌گردی نگاهی به طراحی‌های تازه می‌اندازم و سعی می‌کنم به صورت کلی استفاده از رنگ‌ها، فونت‌ها، المان‌ها، فناوری‌ها و چینش و معماری مطالب را در ذهن مرور کنم.

به تازگی خبر تازه‌ای در مورد طراحی سایت CNN‌ خوانده‌ام که فکر می‌کنم، برای طراحان وب می‌تواند جالب باشد:

روز چهارشنبه در جریان همایشی، رئیس CNN -جف زاکر- طراحی جدید CNN را رونمایی کرد، او تصریح کرد که آینده CNN را بیشتر در نسخه وبی و دیجیتالی آن می‌بینید تا نسخه سنتی تلویزیونی این خبرگزاری معتبر.

برای سر و سامان دادن به طراحی CNN، این خبرگزاری امسال ۱۵ میلیون دلار هزینه کرده است.

طراحی قبلی CNN از سال ۲۰۰۹ مورد استفاده قرار می‌گرفت، پوسته تازه تیره‌تر است و از جهاتی شبیه پوسته سایت هافینگتون پست است.

در این طراحی، خبر اول به صورت برجسته و متمایز با یک عکس بزرگ در بالای صفحه قرار داده می‌شود، هر چقدر هم خبر مهم‌تر باشد، عکس یا ویدئوی آن بزرگ‌تر کار می‌شود.

 

اگر خبر زیاد مهم نباشد، رنگ پشت‌زمینه تیره است، اما اگر خبر خیلی مهم باشد، مثل حادثه بمب‌گذاری در بوستون، از رنگ قرمز هم ممکن است استفاده باشد.

در زیر خبر اول، خبرهای دیگر به صورت شبیه سایت پینترست چیده می‌شوند. بعضی از این باکس‌ها فقط عناوین خبرها را دارند و برخی هم حاوی عکس بندانگشتی یا ویدئو هستند.

میزان باید ماهانه از سایت CNN حدود ۴۲ میلیون است. اما یک چیز مهم در طراحی تازه، اهمیتی است که به کاربران موبایل داده شده است. برآوردها نشان می‌دهند ۳۹ درصد ترافیک کل CNN را کاربران موبایل تشکیل می‌دهند. پس طراجی تازه ریسپانسیو شده تا باعث رفاه کاربران موبایل شود.

علاوه بر این API خبرگزاری CNN هم منتشر شده است که اجازه انتشار اخبار را به صورت سهل و ساده در پلتفرم‌های مختلف مورد استفاده می‌دهد، برنامه‌هایی هم برای دسترسی دادن توسعه‌دهنده‌های ثالث به این API وجود دارد.

منبع

خب، من از انتشار این خبر هدفی داشتم:

برای من خیلی جالب است که رسانه‌ها، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های بزرگ در غرب، باعث ایجاد تحول در طراحی وب می‌شوند.

بله! همه این رسانه‌های ثروتمند هستند و می‌توانند بی‌مهابا خرج کنند، اما همه چیز پول نیست، خیلی وقت‌ها ذهنیت مدیران ارشد و نوع نگاه آنها مهم‌تر است. من دیگر خسته شدم از بس نالیدم که روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و سایت‌های دولتی ما، وضعیت به‌سامانی از نظر طراحی ندارند.

به نظر می‌رسد در این زمینه هیچ دلسوزی یا دغدغه‌ای وجود ندارد و افراد شایسته در زمینه طراحی وب، به کلی از میدان به دور می‌مانند.

روزنامه‌های ما از راست‌ترین‌ها تا میانه‌رو و چپ، همگی تقریبا درد مشترکی دارند و آن هم عقب‌افتاده بودن طراحی آنهاست.

ما پرتوقع نیستیم و مثلا انتظار نداریم که روزنامه کیهان یا شرق به اندازه نیویورک تایمز، بتواند در زمینه طراحی وب در محیط داخل تأثیرگذار باشد، اما مثلا دوست داریم که چینش مطالب، فونت مورد استفاده و امکانات چندرسانه‌ای بهتر شوند و سایت‌ها ما را یاد دهه ۱۹۹۰ نیندازند! (لازم است به سایت خبرآنلاین اشاره کنم که در ابعاد داخلی، استانداردهای بسیار خوبی دارد و یک نمونه است.)

همان طور که در ابتدای پست نوشتم، من سررشته‌ای از طراحی وب ندارم، اما می‌توانم به عنوان وبلاگ‌نویسی که تجربه چندبار سفارش پوسته اختصاصی داشته است، برایتان بنویسم که مشکلات طراحی وب چندلایه‌ای هستند، مثلا یک طرف مشکل هم برمی‌گردد با سلیقه و نوع کاربری بازدیدکنندگان ایرانی.

باید اعتراف کنیم که کاربران اینترنت در ایران، نوع رفتار توأم با تنبلی محض دارند، درست به همین خاطر است که در ایران خیلی وقت‌ها بهتر است، به جای طراحی‌های پیچیده، رو به طراحی‌ها ساده بیاوریم و مطالب را به صورت «وبلاگی» بچینیم، یعنی اینکه به جای مرتب کردن اخبار در کتگوری‌های مختلف، خیلی ساده ۴ خبر و مطلب تازه را به صورت کامل یا نزدیک به کامل در صفحه نخست قرار بدهیم، این طوری شانس خوانده شدن واقعی مطالب بالاتر می‌‌رود.

به نظر می‌رسد که به خاطر کندی اینترنت در ایران و برخی محدودیت‌های بی‌دلیل، میزان بازدید کاربران اینترنت از سایت‌ها و خبرگزاری‌های با طراحی مدرن و امروزی، کم باشد.

من از یک تشبیه فوتبالی دیگر استفاده می‌کنم: در دهه شصت زمانی که فوتبال‌های اروپایی را کمتر می‌دیدم، بازی‌های تیم‌های داخلی به نظرمان زیبا می‌آمد و ما گاهی تصور می‌کردیم که یک بازیکن معمولی، بسیار تکنیکی است و هوشمندانه بازی می‌کند، اما از زمانی که پخش‌های زنده مرسوم شدند، ما به تدریج متوجه شدیم که فوتبال واقعی چیست.

در زمینه طراحی وب هم متأسفانه خیلی اوقات به نظر می‌رسد که هم کارفرما و هم طراح وب مجبور هستند که ذائقه خاص کاربر ایرانی را در نظر بگیرند، طراحی‌های بیش از حد مدرن و انقلابی، برای کاربران ما مثل غذاهایی هستند که آنها قبلا در منوی هیچ رستورانی تجربه نکرده‌اند و به صورت متناقض باعث دافعه می‌شوند، تا جاذبه.

امیدوارم که خود طراحان وب دست به قلم بشوند و از زاویه دید خود مشکلاتشان را بیان کنند.






ارسال توسط شایان