۸ مهارت‌ لازم برای یک استاد دانشگاه و یک دانشجوی امروزی در حوزه اینترنت و کامپیوتر
دانستنی های جالب علمی , تکنولوژی روز
با سایت دانستنی ها لذت داشتن اطلاعات روز دنیا و تکنولوژِی را تجربه کنید

۸ مهارت‌ لازم برای یک استاد دانشگاه و یک دانشجوی امروزی در حوزه اینترنت و کامپیوتر

 


محیط و ابزار دانشگاهی سالهاست که در حال تغییر است. این تغییرات نیز حاصل استفاده از ابزارهای جدیدی همچون کامپیوتر و اینترنت است. به نظر بنده استفاده از این ابزارها برای هر استاد و دانشجویی ضروری است و باید اساتید و دانشجویان محترم با روش صحیح استفاده از ایت ابزارها و همچنین با موارد کاربرد آنها آشنا شوند. در این نوشته سعی خواهم کرد ابزارها و تکنیک‌هایی را که فکر می‌کنم قشر علمی کشور حتما باید با آنها آشنا باشند را معرفی کنم. 

۱. ایمیل باید موضوع داشته باشد.

هر روز تعداد بسیار زیادی ایمیل دریافت می‌کنیم و این ابزار تبدیل به یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی شده است. نکته‌ای که باید در ارسال ایمیل حتما رعایت شود پر کردن قسمت موضوع یا Subject ایمیل است. حتما موضوع ایمیل ارسالی را در این فیلد بنویسید تا گیرنده ساده و سریع بتواند اهمیت مطالعه آن را درک کند. در غیر اینصورت احتمال خوانده نشدن ایمیل شما به شدت افزایش خواهد یافت. کلا توصیه می‌کنم استفاده صحیح از ایمیل را فراگیرید. به همین منظور می‌توانید دوره آموزشی Gmail در ۳۸ روز را مطالعه کنید. 

۲. سرویس‌های اشتراک فایل

دانشجو و استاد باید با سرویس‌های اشتراک فایل آشنا باشد. اغلب اساتید فایلهایی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند که این فایلها هر ترم و در هر کلاس از طریق فلش میان همه دانشجویان جابجا می‌شود. همانطور که می‌دانید با یک بار آپلود کردن فایلها بر روی یکی از سرویس‌های اشتراک گذاری فایل مانند دارپ‌باکس، هر استاد می‌تواند هر بار تنها اقدام به اشتراک گذاری لینک فولدر به اشتراک گذاشته شده بکند.

        ۱. روشهای هوشمندانه استفاده از Drop Box

۳. انتخاب فونت مناسب

دقت کنید که در هنگام ارسال ایمیل فارسی از فونت Tahoma استفاده کنید. این فونت برای خط فارسی خوانا است. استفاده از فونت‌های دیگر نوشته شما را نامنظم و نازیبا خواهد کرد. در ضمن این فونت در تمام نرم‌افزارهای ارسال ایمیل وجود دارد و نوعی پیوستگی را در کار ایجاد می‌کند. در ساخت اسلاید‌ها هم حتما دقت کنید تا از فونت‌های زیبا و مناسب فارسی که به وفور وجود دارند استفاده کنید. 

۴. اسلاید‌های موثر بسیازید

ارائه خوب مطلب یکی از مهمترین ویژگیها برای انسان امروز است و یکی از ابزارهایی که در این راه استفاده می‌شود اسلاید است. دقت کنید که لازم نیست همه مطالب را روی یک اسلاید بنویسید فقط نکاتی را قید کنید که می‌خواهید در مورد آنها صحبت کنید البته لازم است بدانید که توصیه شده است از نوشتن لیست‌ها در اسلایدها خودداری کنید. توصیه می‌کنم حتما این مجموعه اسلاید را که روش ساخت اسلایدهای موثر است را ببینید و علاوه بر آن برای مهارت در نحوه ارائه حتما فیلهای مربوط به رونمایی از محصولات شرکت اپل توسط استیو جابز را مشاهده فرمایید. 

۵. منابع آموزشی آنلاین

برای تمام دانشجویان و اساتید لازم است که در مورد سایتهای و سرویس‌هایی که منابع با کیفیت آموزشی دارند را بشناسند. بارها در آی‌کلاب اینگونه سایت‌ها را معرفی کرده‌ایم که لیست آنها را در ادامه مشاهده می‌کنید.

۱. ۶ سایت برای یافتن مطالب ناب آموزشی بر روی اینترنت.

۲. 100 ابزار برتر آموزش الکترونیکی در سال 2012 انتخاب شدند.

 

۶. مهارت‌های جستجو

امروزه با دنیایی از اطلاعات روبرو هستیم. در مورد هر موضوعی می‌توانید مطالب بسیاری را پیدا کنید. البته باید با روشهای بهینه جستجو در وب نیز آشنا باشید. در ادامه تعدادی از مطالبی را که در این مورد در آی‌کلاب منتشر شده است را می‌خوانید.

۱. خانه ای برای ابداعات گوگل در جستجو

۲. جستجو درون کتاب های اسکن شده

۳. تلاش گوگل برای عقب نماندن از رقبا: کشف وب !!!

۴. سه تکنیک برای جستجوی بهتر در گوگل

۵. Wolfram موتور جستجوی جدید!

۶. ۹ کاربرد جالب ولف‌رم آلفا

 

۷. حساب کاربری در لینکد‌این

استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با افراد دیگر در سراسر جهان یکی از مهمترین کارهایی است که می‌توان انجام داد. اما برای کارهای رسمی معمولا استفاده از لینکد‌این پیشنهاد می‌شود. با استفاده از این رسانه‌ اجتماعی می‌توانید رزومه کاملی از خود ایجاد کرده و با افراد دیگری که در حوزه علایق شما فعالیت می‌کنند ارتباط برقرار کنید. توجه کنید که محیط این رسانه به شدت جدی و کاری است. سعی کنید اطلاعات تحصیلی و کاری خود را با دقت پر کنید.

۸. وبلاگ

داشتن یک وبلاگ شخصی ساده به شدت توصیه می‌شود. وبلاگ وسیله ارتباطی بسیار خوبی است که می‌توان در آن در مورد مطالبی که تازه آموخته‌ایم و یا در مورد آنچه که مورد توجه مان قرار گرفته است بنویسیم. اگر به موضوع خاصی علاقه دارید توصیه می‌کنم در مورد آن موضوع به صورت تخصصی در وبلاگ خود بنویسید. اینکار به مرور زمان اعتبار خاصی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. علاوه بر این وقتی در مورد چیزی که تازه فراگرفته‌اید می‌نویسید آن مطلب را بهتر فرا خواهید گرفت. اما وبلاگ خواندن هم آدابی دارد که در این نوشته به ان اشاره شده است. 






ارسال توسط شایان