دانستنی های جالب علمی , تکنولوژی روز
با سایت دانستنی ها لذت داشتن اطلاعات روز دنیا و تکنولوژِی را تجربه کنید

اوپراتورهای ژاپنی درگیر راه اندازی شبکه 5G تا سال ۲۰۲۰؛ با سرعتی "کافی برای استریم 4k"

اینترنت 5g

در حالی که ما گاه گداری درگیر لنگر کشتی هامی شویم، ژاپنی ها برای روزی برنامه ریزی می کنند که 4G LTE-A با سرعت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه، دیگر کافی نیست. چرا؟ لابد چون چشم بادامی ها می خواهند تا سال ۲۰۲۰ روی تلفن های ۲۱ اینچی محتوای 4k استریم کنند!

 
اوپراتور ان.تی.تی دوکومو قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ شبکه 5G خود را در ژاپن راه اندازی کند، هنوز نمی دانیم آیا سرعت آن در حد و اندازه سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه که رقیب این اوپراتور، یعنی کی.دی.دی.آی در سر دارد هست یا نه، ولی نمی تواند زیاد هم از آن دور باشد، چون در شرق دور رقابت شدیدی جریان دارد.
 
ویژگی های فنی شبکه 5G هنوز دقیق تعریف نشده ولی سرعت و ظرفیتی که ژاپنی ها قصد راه اندازی آن را دارند، به ترتیب ۱۰۰ و ۱۰۰۰ برابر شبکه های 4G خواهد بود. این یعنی انتقال داده با سرعتی بین ۱۰ تا ۱۵ گیگابیت بر ثانیه -که با آن انتقال محتوای یک دی.وی.دی تنها در ۴ ثانیه صورت می پذیرد.
 
قبل از این سامسونگ اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۰ شبکه نسل ۵ را راه اندازی خواهد کرد. اتحادیه اروپایی نیز برنامه های خود برای نسل بعدی شبکه های مخابراتی را در دست توسعه دارد، ۷ سال دیگر خواهیم دید برنامه های این شرکت های بزرگ چطور دنیا را تغییر داده.



ارسال توسط شایان

گرافین

همه چیز از سال 2010 آغاز شد، زمانی که دو دانشمند از دانشگاه منچستر توانستند جایزه ی نوبل در رشته ی فیزیک را به خاطر تحقیقات گرانبهای شان در مورد استفاده از گونه ای کربن در تجهیزات الکترونیکی کسب کنند. از آن زمان تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گرفته، از آن جمله می توان به یک سری مطالعاتی اشاره کرد که پژوهشگران دانشگاه MIT، دانشگاه کلمبیا و مرکز تحقیقاتی T.J. Watson هدایت آن ها را بر عهده داشته اند.

نتایج حاصله از این تمام تحقیقات نشان داده که استفاده از گرافین در چیپ های کامپیوتری، آن ها را قادر خواهد ساخت تا به جای الکتریسیته با نور کار کنند و این یک جهش بزرگ است.

به طور خلاصه می توان گفت که گرافین یک گونه از کربن است. در حقیقت، لایه ای از کربن به ضخامت تنها یک اتم!

گرافین به عنوان ماده ای نو در دنیای فیزیک شناخته می شود که نه تنها نازک ترین، بلکه مستحکم ترین ماده ی شناخته شده در جهان است. توانایی گرافین در تبدیل نور به سیگنال های الکتریکی یک پتانسیل فوق العاده در صنعت کامپیوتر به حساب می آید.

طبق نتایج دانشگاه MIT، چیپ های جدید گرافینی می توانند تا حد بسیار زیادی مصرف انرژی الکتریکی و تولید حرارت را کاهش دهند. از آن مهم تر اینکه، چیپ های مبتنی بر گرافین علاوه بر ارائه سرعت بالاتر، قیمت تمام شده ی کمتری نیز دارند.

شاید این اولین باری نباشد که بحث استفاده از این ماده ی مستحکم و نازک در چیپ های کامپیوتری مطرح شده، در فوریه ی امسال اتحادیه ی اروپا مبلغ 1.35 میلیارد دلار به شرکت نوکیا کمک کرد، تا برای توسعه راه های استفاده از این ماده هزینه کند. ماده ای با ضخامت یک اتم، و استحکامی ۳۰۰ برابر فولاد.

 

منابع:  http://kharazmi.org




ارسال توسط شایان

اینترنت

 

بسیاری از ما این روزها همچون اکسیژن به اینترنت احتیاج داریم و بدون دسترسی به این تکنولوژی نمی توانیم زندگی را سپری کنیم. جالب اینکه در ایران با وجود قیمت بالای اینترنت و سرعت پایین آن، کاربران اینچنین دچار وابستگی شده اند و احتمالا در دیگر نقاط دنیا میزان نفوذ و وابستگی اینترنت، رقم بسیار بیشتری را در بر خواهد داشت. 

اما جالب تر اینکه در آمریکا، به عنوان کشوری که از آن به عنوان مهد تکنولوژی یاد می شود، بالغ بر ۲۰ درصد از افراد بزرگسال به هیچ وجه از اینترنت استفاده نمی کنند. طبق آماری که مقامات رسمی دولت اوباما و متخصصین سیاست گذاری منتشر کرده اند، حدود ۶۰ میلیون آمریکایی به اینترنت متصل نیستند. کارشناسان دلایل این اتفاق را هزینه های دسترسی به اینترنت، کمبود دانش کامپیوتر و ... می دانند و معتقدند که چنین رقم بالایی می تواند منجر به نابرابری های اقتصادی شود.

این روز ها در پی هر گزینه ای که به صورت آنلاین عرضه می شود، موقعیت آفلاین آن از اجتماع حذف می شود. برای مثال دیگر کمتر شرکتی پیدا می شود که رزومه افراد مایل به همکاری را به صورت آفلاین دریافت کند؛ همچین موضوعی به همراه صد ها مورد مشابه دیگر، می تواند باعث گوشه گیر شدن افرادی شود که به اینترنت دسترسی ندارند و نمی دانند که چگونه باید از آن استفاده کرد.

دولت امریکا تاکنون میلیون ها دلار را جهت آشنایی افراد با عصر دیجیتال سرمایه گذاری کرده، اما هنوز هم بسیاری از آنها آفلاین باقی مانده و از سایر دنیا جدا افتاده اند. اکثر جوان های ۱۸ سال به بالا به اینترنت متصل هستند، اما در میان افراد ۶۵ سال به بالا، تنها نیمی از آنها از اینترنت استفاده می کنند. بسیاری از این بزرگسالان علاقه ای به آنلاین شدن نشان نمی دهند و معقدند که با این کار چیز خاصی را از دست نمی دهند. کمترین میزان استفاده از اینترنت در آمریکا متعلق به ایالت های میسی سیپی جنوبی، آلاباما و آرکانزاس است.

به نظر شما در ایران چند میلیون نفر هنوز با اینترنت آشنایی ندارند و چند درصد از افراد با استفاده از این تکنولوژی خود را به سایر جهان متصل می کنند؟ اینترنت خیز ترین استان ایران را کدام یک می دانید؟

 




ارسال توسط شایان

گشت و گذار مریخ نورد کنجکاوی در سیاره سرخ بدون نیاز به راننده زمینی

مریخ

پس از گذشت یک سال، مریخ نورد کنجکاوی تا کنون بخش های زیادی از خاک مریخ را در نوردیده و پشت سر گذارده است. اما تا کنون همیشه برای حرکت، نیازمند کنترل زمینی و توسط راننده انسانی بوده است. ولی حالا داستان عوض شده است.

ناسا هفته گذشته اعلام کرد که «کنجکاوی» را به قابلیت طی مسیر بدون نیاز به راننده مجهز کرده است. نرم افزاری که برای این منظور روی کنجکاوی نصب شده، پیش از این بر روی پسرعموی آن (Opportunity) برای گشت و گذار مریخی مورد استفاده قرار گرفته است.
 
این برنامه خود را با دوربین های «کنجکاوی» سینک و همگام  می کند: آنها سطح مریخ و عوارض آن زا مشاهده می کنند و نرم افزار هم بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد را مورد محاسبه قرار می دهد. 
 
این کاوشگر در اولین تست بعد از ارتقاء، چرخها را به کار انداخته و فاصله تقریبی ۱۰ متری را بدون کمک راننده زمینی طی کرد. شیوه کار به این صورت است که دانشمندان ناسا نقطه پایانی هر مسیر را به مریخ نورد اعلام می کنند و «کنجکاوی» به صورت خودمختار دست به انتخاب مسیر و سرعت حرکت می زند.
 
ماموریت بعدی Curiosity، مسافرت به دامنه کوه Sharp است. این سفر مستلزم طی مسافت تقریبا ۷.۲ کیلومتری است و پیش از این بر اساس نقشه های ارسالی مدارگردهای مریخی، مسیر مشخص شده بود. اما اکنون قرار است مریخ نورد کنجکاو ناسا با تکیه بر نرم افزار و دوربین ها، راه خودش را پیدا کند.



ارسال توسط شایان

 اندروید ۴.۴ با مزه کیت کت

اندروید با انتشار صفحه‌ای جذاب در وبسایت خود، از نام نسخه جدید این سیستم‌عامل پرده برداشت. این شرکت از زمان انتشار اندروید نام یک دسر را برای هر کدام از نسخه‌های آن برگزیده و از این شگرد تبلیغاتی به بهترین شکل بهره برده است. حالا نوبت به شکلات محبوب و قدیمی نستله رسیده است تا در یک حرکت تبلیغاتی به نسخه‌های اندروید افزوده شود.

اندروید

در صفحه زیبایی که گوگل به مناسبت اعلام نام این محصول منتشر کرده است، سیر تکاملی نامگذاری نسخه‌های اندروید به تصویر کشیده شده است.

تنها نسخه ۱ اندروید که در سپتامبر ۲۰۰۸ عرضه شد از این نامگذاری‌ها مستثنی بود. نسخه ۱.۵ اندروید که در آوریل ۲۰۰۹ منتشر شد Cupcake یا کیک ‌فنجانی نام گرفت. نسخه ۱.۶ با نام Donut که نوعی پیراشکی است شناخته شد. پس از آن نیز نسخه‌‌های بعدی با ‌اسامی Eclair که نوعی شیرینی خامه‌ای است،‌ Foroy که دسری ساخته شده از ماست است، Gingerbread یا همان نان زنجفیلی،‌ Honeycomb یا همان موم عسل،‌ Ice Cream Sandwich یا بستنی حصیری و Jelly Bean یا آب‌نبات ژله‌ای نام‌گذاری شدند.

وبسایت رسمی اندروید خبری در مورد زمان معرفی نسخه جدید اندروید منتشر نکرده اما آن را این طور توصیف کرده‌است:‌ "یک تجربه شگفت انگیز اندروید که در دسترس همگان است".




ارسال توسط شایان