دانستنی های جالب علمی , تکنولوژی روز
با سایت دانستنی ها لذت داشتن اطلاعات روز دنیا و تکنولوژِی را تجربه کنید

گشت و گذار مریخ نورد کنجکاوی در سیاره سرخ بدون نیاز به راننده زمینی

مریخ

پس از گذشت یک سال، مریخ نورد کنجکاوی تا کنون بخش های زیادی از خاک مریخ را در نوردیده و پشت سر گذارده است. اما تا کنون همیشه برای حرکت، نیازمند کنترل زمینی و توسط راننده انسانی بوده است. ولی حالا داستان عوض شده است.

ناسا هفته گذشته اعلام کرد که «کنجکاوی» را به قابلیت طی مسیر بدون نیاز به راننده مجهز کرده است. نرم افزاری که برای این منظور روی کنجکاوی نصب شده، پیش از این بر روی پسرعموی آن (Opportunity) برای گشت و گذار مریخی مورد استفاده قرار گرفته است.
 
این برنامه خود را با دوربین های «کنجکاوی» سینک و همگام  می کند: آنها سطح مریخ و عوارض آن زا مشاهده می کنند و نرم افزار هم بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد را مورد محاسبه قرار می دهد. 
 
این کاوشگر در اولین تست بعد از ارتقاء، چرخها را به کار انداخته و فاصله تقریبی ۱۰ متری را بدون کمک راننده زمینی طی کرد. شیوه کار به این صورت است که دانشمندان ناسا نقطه پایانی هر مسیر را به مریخ نورد اعلام می کنند و «کنجکاوی» به صورت خودمختار دست به انتخاب مسیر و سرعت حرکت می زند.
 
ماموریت بعدی Curiosity، مسافرت به دامنه کوه Sharp است. این سفر مستلزم طی مسافت تقریبا ۷.۲ کیلومتری است و پیش از این بر اساس نقشه های ارسالی مدارگردهای مریخی، مسیر مشخص شده بود. اما اکنون قرار است مریخ نورد کنجکاو ناسا با تکیه بر نرم افزار و دوربین ها، راه خودش را پیدا کند.



ارسال توسط شایان

گرچه تغییرات اقلیمی و گرم شدن جهانی و آب و هوا، به شیوه‌های مختلف اثرات منفی روی زندگی ما می‌گذارند، اما در عین حال اثر مثبتی هم روی حمل و نقل دریایی می‌گذارند، در این میان چین، ظاهرا بیشتر سود را خواهد برد، چرا که کالاهای چینی می‌توانند به جای مسیر معمولی که در آن کشتی‌ها باید از اقبانوس هند و کانال سوئز گذر کنند تا به اروپا برسند، از معبر قطبی بگذرند.

همین هفته پیش که کشتی‌ای متعلق به غول حمل و نقل دریایی چین -COSCO- بندر دالیان در شمال شرق چین را ترک کرد تا با پیمودن مسیر قطبی -معادل ۵۴۰۰ کیلومتر- در عرض ۳۰  روز به روتردام هلند برسد.

گرم شدن زمین در سال های اخیر

البته علیرغم گرم شدن آب و هوا، باز هم در طول یک سال، تنها ۴ ماه این معبر شمالی باز است، اما در همین بازه زمانی، کوتاه شدن مسیر به میزان ۱۲ تا ۱۵ روز کمک زیادی به حمل و نقل کالا بین چین و اروپا می‌کند.

اتحادیه اروپا، بزرگ‌ترین مقصد صادرات چین است، سال پیش این کشور ۳۸۵ میلیارد دلار صادرات به اروپا داشت.

برآورد می‌شود که بین ۵ تا ۱۵ درصد کل صادرات چین، بتواند از طریق این معبر شمالی صورت بگیرد.

منبع 




ارسال توسط شایان

محققان بر این باورند که از پی شهاب سنگ سقوط کرده در روسیه، تهدید بزرگتری در راه است

اختر شناسان هشدار دادند شهاب سنگی که امسال در شهر چلیابینسک در روسیهسقوط کرد احتمالاً اخطاری از جانب فضا بوده. مطالعات دانشمندان نشان می دهد این سنگ فضایی شاید علامتی باشد از احتمال خطری بزرگتر که زمین را تهدید می کند. به گفته آنان ممکن است تا ۲۰ شهاب آسمانی دیگر به سمت کره زمین در حرکت باشد.

 
در شش ماهه پس از اصابت شهاب سنگ به چلیابینسک، منجمان مشغول بررسی جنبه های مختلف آن بوده اند. این شهاب سنگ حدود ۱۰،۰۰۰ تن وزن داشته و با سرعتی بیش از ۱۷ کیلومتر بر ثانیه در حرکت بوده. همچنین مشخص شده نیروی حاصل از انفجار آن برابر ۴۶۰ هزار تن تی اِن تی بوده که به ساکنانِ محلِ برخورد، خسارات جانی و مالی وارد کرده.
 
چند محقق با استفاده از برنامه های رایانه ای، اقدام به یافتن مسیر مدار این شهاب سنگ به دور خورشید کرده اند. البته در عین حال به طور قطع نمی توان مسیر شهاب سنگ ها را مشخص کرد چراکه کشش های گرانشی و دیگر عوامل که بعضاً ناشناخته هم موجب تغییر مسیر آنها می شود؛ پس احتمال دارد اصلاً خطری در کار نباشد.
 
اما محاسبات انجام شده، وجود پیوندی پویا بین برخی موارد مد نظر ستاره شناسان را نشان می دهند. البته این نشانه ها به قدر کافی قابل اعتماد نیستند که بتوان ارتباطی قطعی بین شواهد موجود برقرار کرد و محققان کماکان در حال مطالعه و یافتن روابط احتمالی میان مشاهدات خود هستند.
 
به نظر شما چنین هشدارهایی تا چه حد می توانند جدی باشند؟ آیا این حادثه نادر بوده یا فکر می کنید در پی آن حوادث دیگری هم زمین را تهدید می کند؟



ارسال توسط شایان

متوقف کردن نور و هموار شدن مسیر اینترنت کوانتومی

تکان نخور، آماده، بگو سیب؛ تمام. تا حالا فکر کرده اید که شاید بشود این عبارات را به «نور» بگویید. دیگر نیازی نیست آهسته زیر لب تایید کنید؛ وقتی دانشمندان آلمانی نه فقط فکر که آن را عملی کرده اند دیگر جایی برای خجالت باقی نمی ماند.
 
نور در خلاء با سرعت ۳۰۰ میلیون متر بر ثانیه حرکت می کند. کسانی که قبلاً تلاش کرده بودند به نور افسار بزنند یک بار در سال ۱۹۹۹ توانستند سرعتش را تا ۱۷ متر بر ثانیه بکاهند و در آخرین کوششِ پیش از این، دو سال قبل موفق شدند برای کسری از ثانیه نور را متوقف کنند.
 
اما حالا یک گروه تحقیقاتی آلمانی با موفقیت یک دقیقه ی تمام نور را مهار کرده است. می پرسید چه طور؟ خوب، به سختی.
 
آنها ابتدا یک کریستال مات را برداشته و به منظور بر هم زدن حالت کوانتومی اتم های اش٬ به داخل آن لیزر شلیک کرده اند. با ایجاد دو حالت کوانتومی در آن اتم ها٬ دانشمندان قادر به شفاف کردن کریستال مات در مقابل دامنه ای مشخص از نورهای تابشی شدند (یعنی تنها شعاع هایی با بسامد خاص قادر به عبور از آن ناحیه بودند).
 
سپس یک اشعه لیزر دیگر با همان فرکانسی که کریستال نسبت به آن شفافیت داشت از درون منطقه مورد نظر عبور دادند و در همین حین لیزر نخست را قطع کردند تا یک باره کریستال، مات شود. نتیجه اینکه پرتو لیزر٬ در درون ماده متوقف شد. آن هم نه چند ثانیه٬ بلکه یک دقیقه کامل. یعنی زمانی که نور در آن می تواند ۱۸ میلیون کیلومتر سفر کند٬ یا ۲۰ دور دور ماه بزند٬ البته در صورتی که حبس نشده باشد.
 
به دیگر جزئیات این آزمایش نمی پردازیم؛ آنچه اهمیت دارد کاربردی است که دستاوردهای آن می تواند داشته باشد.
 
این محققان علاوه بر حبس نور، موفق شدند یک تصویر را هم با روش به کار رفته در آزمایش، ذخیره و سپس بازیابی کنند. از این روش و نتایج به دست آمده می توان برای انتقال کوانتومی داده ها استفاده کرد و بر اشکالات موجود در شبکه های کوانتومی فائق آمد. مخلَص کلام اینکه یک تکه دیگر از جورچین اینترنت کوانتومی پیدا شده و این یعنی اینترنت خیلی خیلی سریع در راه است. 



ارسال توسط شایان

خورشید هنگام مرگ چه شکلی خواهد بود؟

هیچ چیز ابدی و فناناپذیر نیست، و روزی روزگاری خورشید زیبای ما هم خواهد مُرد. این یک فرآیند آهسته و آرام است که ذره ذره منظومه شمسی مان را نابود خواهد کرد. تقریبا تا یک میلیارد سال دیگر، خورشید بسیار داغ خواهد شد، به گونه ای که حیات در زمین به پایان می رسد.

اقیانوس ها بخار می شوند و تمام اَشکال زندگی موجود در سیاره مان نابود خواهند شد. اگر نسل بشر تا آن زمان منقرض نشده باشد، می توان امیدوار بود که بتواند خانه و سیاره دیگری برای خودش پیدا کند. یا شاید زمین دومی در جای دیگر کشف کند. به هر حال اگر ما آن دور و بر باشیم، خورشید آخرین شگفتی اش را برای مان رو خواهد کرد: نوری که پایان تمام نورها خواهد بود. 

خورشید رشد می کند، منبسط می شود و تبدیل به یک گوی قرمز عظیم الجثه می شود. و سرانجام  بخش اعظم مواد خود را در قالب ابرهای گازی آزاد خواهد کرد. و آنوقت است که تبدیل به Nebula یا سحابی می گردد.

اینگونه سحابی ها را «سحابی سیاره-نما » می نامند. نه به دلیل بلاهایی که بر سر سیارات اطرافش آورده است، بلکه به این دلیل که در گذشته منجمان و ستاره شناسان قادر به تشخیص محل آنها و دیدنشان نبودند. لذا می پنداشتند که آنها نور کم سوی سیاراتی هستند که به دور ستاره هایی خارج از منظومه ما در گردش هستند.

تلسکوپ فضایی هابل از آن تلسکوپ های دوست داشتنی است و پس عکاسی از «سیاره آبی با احتمال بارش شیشه »، اکنون موفق شده طبیعت واقعی این ابرها را مشاهده کند. در هفته جاری این تلسکوپ عکسی از سحابی سیاره-نمای IC 289 در صورت فلکی ذات الکرسی تهیه کرده است.

در مرکز این سحابی می توانید هسته ریز اما هنوز درخشان باقی مانده از ستاره قدیمی را ببینید. تصویری از آینده محتوم خورشید زیبای ما!




ارسال توسط شایان