دانستنی های جالب علمی , تکنولوژی روز
با سایت دانستنی ها لذت داشتن اطلاعات روز دنیا و تکنولوژِی را تجربه کنید

گشت و گذار مریخ نورد کنجکاوی در سیاره سرخ بدون نیاز به راننده زمینی

مریخ

پس از گذشت یک سال، مریخ نورد کنجکاوی تا کنون بخش های زیادی از خاک مریخ را در نوردیده و پشت سر گذارده است. اما تا کنون همیشه برای حرکت، نیازمند کنترل زمینی و توسط راننده انسانی بوده است. ولی حالا داستان عوض شده است.

ناسا هفته گذشته اعلام کرد که «کنجکاوی» را به قابلیت طی مسیر بدون نیاز به راننده مجهز کرده است. نرم افزاری که برای این منظور روی کنجکاوی نصب شده، پیش از این بر روی پسرعموی آن (Opportunity) برای گشت و گذار مریخی مورد استفاده قرار گرفته است.
 
این برنامه خود را با دوربین های «کنجکاوی» سینک و همگام  می کند: آنها سطح مریخ و عوارض آن زا مشاهده می کنند و نرم افزار هم بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد را مورد محاسبه قرار می دهد. 
 
این کاوشگر در اولین تست بعد از ارتقاء، چرخها را به کار انداخته و فاصله تقریبی ۱۰ متری را بدون کمک راننده زمینی طی کرد. شیوه کار به این صورت است که دانشمندان ناسا نقطه پایانی هر مسیر را به مریخ نورد اعلام می کنند و «کنجکاوی» به صورت خودمختار دست به انتخاب مسیر و سرعت حرکت می زند.
 
ماموریت بعدی Curiosity، مسافرت به دامنه کوه Sharp است. این سفر مستلزم طی مسافت تقریبا ۷.۲ کیلومتری است و پیش از این بر اساس نقشه های ارسالی مدارگردهای مریخی، مسیر مشخص شده بود. اما اکنون قرار است مریخ نورد کنجکاو ناسا با تکیه بر نرم افزار و دوربین ها، راه خودش را پیدا کند.



ارسال توسط شایان

استفاده از بیماری پوستی، برای خلق آثار هنری!

آریانا پیج راسل، مبتلا به بیماری پوستی خاصی به نام درماتوگرافیسم است، در این بیماری یک واکنش آلرژیک نابجا در پوست رخ می‌دهد، به طوری که یک ضربه، مالش، تماس یا خارش مختصر پوست، می‌تواند در همان منطقه پوست باعث ایجاد کهیر و قرمزی پوست شود، گویی که کسی یک قلم برداشته و روی پوست نوشته است.

در این بیماری بدون وجود آنتی‌ژنی که باعث حساسیت شود، تنها به خاطر آسیب مختصر غشاها حین خارش یا تماس‌های دیگر، باعث می‌شود از سلول‌های mast، هیستامین آزاد می‌شود و در نتیجه کهیر موضعی ایجاد می‌شود.

نقاشی با بیماری های پوستی

حدود ۴ تا ۵ درصد مردم مبتلا به درجاتی از درماتوگرافیسم هستند.

اما آریانا به جای نارحتی از بیماری‌اش، برای ایجاد آثار هنری استفاده می‌کند، روی پوستش اشکال هنری می‌کشد و بعد از پوستش عکس می‌گیرد. اشکال معمولا طرح‌های آبستره یا متن هستند.

نقاشی با بیماری های پوستی

به این ترتیب او یک آسیب‌پذیری بدنی خود را به فرصتی برای ابراز ذوقش تبدیل کرده است.

منبع 




ارسال توسط شایان

ماشین چهره‌خوان می‌تواند بگوید شادید یا حوصله‌تان سر رفته

Posted: 23 Aug 2013 05:29 AM PDT

کسی هست که بتواند شما را مثل یک کتاب بخواند؟ اگر پاسختان مثبت است توصیه ما به شما این است که بیخیال استفاده از وب‌کم‌های نسل آینده شوید، چرا که گونه جدیدی از فناوری توسعه یافته و در حال آزمایش است، که گفته می‌شود قادر است بر اساس حالات چهره‌تان بگوید خوشحالید، غمگین هستید، حوصله‌تان سر رفته و یا مشتاقید.

face-boredom.jpg

با این فناوری خاص، شرکت‌ها قادر خواهند بود عکس‌العمل شما را در مورد تبلیغات آنلاین بررسی کرده و از این طریق اطلاعات مختصری به دست آورند.

این شکل از ردیابی بیومتریک برای ثبت حالات چهره افراد بر یک وب‌کم استاندارد متکی است، البته پیش از پردازش حالات چهره و ارسال نتایج به آن شرکت‌ها از شما کسب اجازه خواهد شد. این فناوری در حال حاضر مشغول بررسی این موضوع است که عکس‌العمل داوطلبین نسبت به کمپین‌های تبلیغاتی پرهزینه چیست تا بدین ترتیب بتوانند درست پیش از عرضه آن تغییرات لازم دقیقه نودی را اعمال نمایند. حتی BBC برای برنامه You & Your رادیو ۴ یک آزمایش غیر رسمی با شرکت توسعه‌دهنده این فناوری؛ Realeyes انجام داده و احساسات ۱۵۰ نفر از شنوندگان این رادیو را بررسی نموده و به نتایج جالبی رسیده است. موضوع این است که آیا الگوریتمی که احساسات فرد را تفسیر می‌کند در بلند‌مدت نیز جواب خواهد داد؟




ارسال توسط شایان

این پوستر موزیکال با لمس دست صدای طبل تولید می‌کند

شاید چاپ، پتانسیل رو به انقراضی به نظر بیاید اما Novalia در تلاش است با تبدیل اشیا ایستا به رابط‌های قابل استفاده، شکل کاغذ را حفظ کند. نوالیا تیمی متشکل از ۷ دانشمند، برنامه‌نویس و طراح انگلیسی است که همه علاقمند به تبدیل کاغذ به یک پلتفرم تعاملی هستند.

 

اولین کار آن‌ها در این زمینه پوستر طبل‌شان بود. این پوستر قادر است هفت صدای مختلف را ایجاد کند. اعضای تیم مدعی هستند شما می‌توانید با این پوستر آهنگ‌های مورد علاقه‌تان را بنوازید و کوبه‌های دلخواهتان را هم به آن بیافزایید. با استفاده از فناوری لمس چاپ، می‌توانید به سادگی و بدون نیاز به چوب‌های مخصوص نواختن، طبل بنوازید.

این پوستر با حسگر‌های لمسی که با جوهر هادی جریان الکتریسیته چاپ شده‌‌اند و یک صفحه مدار که به آن متصل است کار می‌کند. این پوستر تشخیص می‌دهد کدام شکل گرافیکی و چه موقع لمس می‌شود؛ درست مثل کاری که صفحه نمایش لمسی یک دستگاه هوشمند هنگام لمس انگشتانتان انجام می‌دهد.

دو نسخه از این پوستر طراحی شده است؛ یکی از طریق بلوتوث به آیفون یا آی‌پد شما متصل شده و صدای طبل را به صورت بی‌سیم می‌نوازد و یک نسخه مستقل که سطح پوستر را به یک سطح گویا تبدیل می‌کند.

شرکت تولید‌کننده می‌گوید از آنجا که این پوستر عمدتا از کاغذ، کارت و جوهر ساخته شده است بازیافت آن نیز ساده است، به خصوص اگر قطعات الکتریکی از پوستر جدا شود.

در دنیایی که به کاغذ و مانیتور به عنوان دو چیز ناسازگار و نامربوط نگاه می‌شود، نوالیا در صدد است به افراد نشان دهد که می‌توان ارتباطی بین این دو ایجاد کرد.

تیم در حال حاضر مشغول برگزاری کمپینی در کیک‌استارتر است. اگر این کمپین به موفقیت برسد می‌توانند از روش ساخت با دست به روشی مقرون به صرف‌تر برسند.




ارسال توسط شایان

آی بی ام به یک معماری محاسباتی بر پایه مغز انسان دست یافت

هر از چند گاهی خبری از دنیای رایانشگرها و نزدیک شدن مغز رایانه ها به مغز انسان منتشر می شود، و در بسیاری از این خبرهانام شرکت معظم آی بی ام به چشم می خورد. این بار هم دانشمندان آی بی ام از یک معماری رایانشی جدید پرده برداری کرده اند که بر پایه مغز انسان صورت گرفته است.

مرکز تحقیقات این شرکت دیروز اعلام کرد که اکوسیستم نرم افزار جدید آنها به هدف برنامه ریزی تراشه های سیلیکونی، ساخته شده و معماری آن مستقیماً متاثر از اندازه و عملکرد مغز می باشد. البته بحث مصرف انرژی هم در نظر گرفته شده و هر عملیات با حداقل توان انجام می گیرد.
 
شرکت آی بی ام امیدوار است که این دستاورد منجر به نسل بعدی اپلیکیشن ها شود. این اپ ها خواهند توانست هرآنچه مغز قادر به ادراک، شناخت و عمل به آنهاست را منعکس کنند. بیش از حد تخیلی به نظر می رسد، ولی اگر تاریخ علم را مطالعه کرده باشید همه آن چیزهایی که امروزه کاملاً بدیهی هستند روزی فقط می شد آنها را خیال کرد.
 
محقق و مدیر ارشد آی بی ام، آقای Dharmendra Modha در این باره گفت: «ما داریم روی ایجاد یک فورترن برای تراشه های نروسیناپسی کار می کنیم» وی افزود: «با تکامل رایانه های امروزی، این دستاورد ظرفیت فناورانه جدیدی در اختیار ما قرار می دهد تا در برنامه نویسی و سامانه های آموزشی نوین استفاده کنیم»
 
همچنین آنها به پارامتری برای عصب ها دست یافته اند که قابل اندازه گیری به صورت دیجیتال است و به آن «واحد پردازش اطلاعات بنیادی در رایانش شبه مغزی» می گویند. این مدل، از گستره وسیعی از کارکردها، کدها و محاسبات عصبی اتفاقی و قطعی پشتیبانی می کند.
 
هدف بلند مدت IBM این است که یک سیستم تراشه رایانه ای بسازد که متشکل از ده میلیارد عصب و صد تریلیون سیناپس باشد. در این هدف گذاری مشخص شده که این سیستم نباید بیش از یک کیلو وات توان مصرف کند.
 
دنیای پژوهشگران مغز دیجیتال بی انتها و پر هیجان است. اگر شما یک فیلسوف علم بودید چه نظری درباره وقایع پیش رو در این شاخه مهم و تاثیرگذار داشتید؟



ارسال توسط شایان